Evropa zavádí cla na čínské elektromobily, Německu navzdory

Tomáš Rohlena - 13.06.2024 09:06:31

Evropská komise plánuje dočasně zvýšit cla na dovoz elektromobilů z Číny, čímž se současný desetiprocentní tarif zvýší až na 38 procent. Toto rozhodnutí bylo přijato s cílem ochránit domácí výrobce před údajnou neférovou konkurencí čínskými vozy, které jsou intenzivně dotovány Pekingem. Německo a několik dalších zemí se proti tomuto opatření postavilo kvůli obavám z případné obchodní války.
Evropská komise zahájila vyšetřování, aby zjistila, zda Čína poskytuje svým výrobcům nespravedlivou podporu pomocí výhodných úvěrů, daňových úlev a levných pozemků. Tyto pobídky umožňují čínským automobilkám snížit ceny jejich vozů, což ztěžuje konkurenci pro evropské výrobce.
Vyšší celní tarify pro jednotlivé výrobce
Výrobce | Výše cla |
---|---|
BYD | 17,4 % |
Geely | 20 % |
SAIC | 38 % |
Tato zvýšená cla ovlivní nejen čínské společnosti jako BYD, Geely a SAIC, ale i americkou Teslu, která vyrábí vozy v Číně. Změna tarifních sazeb vzbudila obavy mezi českými prodejci čínských značek, jako je MG, kteří nyní prověřují, jak budou tyto změny ovlivňovat ceny.
Aktuální data ukazují, že čínské automobilky exportovaly loni do EU elektromobily v hodnotě deseti miliard eur, což představuje zdvojnásobení podílu na trhu na osm procent. Odborníci se shodují, že tento podíl může dále růst, zatímco podíl evropských značek na čínském trhu klesá.
Kielský institut pro ekonomiku vypočítal, že zvýšení cel o dvacet procent by mohlo snížit dovoz čínských vozů o čtvrtinu. Tento pokles by znamenal, že v Evropě by bylo dovezeno o 125 tisíc méně aut, což by v hodnotě činilo téměř čtyři miliardy dolarů. Evropská unie by však zvýšila své příjmy z celních poplatků o miliardy eur ročně.
Podíl prodeje evropských automobilů
Výrobce | Evropa | Čína |
---|---|---|
Volkswagen | 3,6 mil. | 3,2 mil. |
Audi | 748 tis. | 729 tis. |
BMW | 943 tis. | 825 tis. |
Německý kancléř Olaf Scholz kritizoval opatření a varoval, že ilegální celní bariéry pouze zvýší náklady pro spotřebitele. Zvýšení cel by také mohlo postihnout německé automobilky, které mají značné prodeje v Číně. Například Volkswagen loni prodal v Číně 3,2 milionu vozů, zatímco v Evropě 3,6 milionu. Čína je pro evropské automobilky třetí největší exportní destinací.
Otázka, zda zvýšená cla zůstanou trvalá, bude rozhodnuta hlasováním členských států Evropské unie ve druhé polovině roku 2024. Pokud chtějí Německo, Maďarsko a Švédsko zvrátit rozhodnutí komise, budou muset získat podporu dalších jedenácti zemí. Očekává se, že se proti trvalému zvýšení cel postaví i další významní výrobci aut v Evropě, Česko a Slovensko.
Česká automobilová lobby nesouhlasí se zvýšením cel. Argumentuje, že eskalace obchodní války s Čínou by mohla mít negativní dopad na EU, protože většina klíčových materiálů pro výrobu elektromobilů a baterií je dovážena z Číny. Evropské firmy mají také často továrny umístěné mimo Evropu, což by mohlo komplikovat situaci.
Rostoucí přítomnost čínských elektromobilů na evropském trhu představuje významnou výzvu pro tradiční automobilky. Cena, konkurenceschopnost a design čínských vozů, jako jsou modely MG, Nio, a XPeng, jsou stále atraktivnější pro evropské zákazníky. Tento trend podporuje růst trhu a zároveň vyvolává otázky ohledně budoucnosti evropského automobilového průmyslu.
Důsledky zvýšených tarifů:
- Snížení dovozu čínských elektromobilů
- Zvýšení evropské produkce vozů
- Možné zdražení vozů pro konečného zákazníka
- Zvýšení příjmů z celních poplatků pro EU
- Riziko odvetných opatření Pekingu
Střednědobý vývoj by mohl ukázat, jak se situace vyvine, zda dojde ke snížení závislosti na čínských dovozech, nebo zda se evropské automobilky přizpůsobí novým podmínkám. Evropská komise se snaží chránit domácí trh, zatímco jednotlivé státy a společnosti se musí vypořádat s novými výzvami.
Důležité osobnosti:
- Ursula von der Leyenová: Předsedkyně Evropské komise, která podporuje vyšší cla na čínské elektromobily.
- Olaf Scholz: Německý kancléř, který se staví proti zvýšení cel.
Dopady na český trh
- Očekává se, že zvýšení cel ovlivní ceny čínských elektromobilů na českém trhu.
- Česká republika je jedním z dalších významných výrobců automobilů v Evropě.
- Představitelé automobilového průmyslu v Česku se obávají eskalace obchodní války.
Konečné rozhodnutí o trvalém zvýšení cel bude mít dlouhodobé důsledky pro evropskou ekonomiku, automobilový průmysl a vztahy s Čínou. Tyto změny budou důležitým testem pro schopnost EU a jejích členských států přizpůsobit se globálním ekonomickým a politickým výzvám.
Buďte první, zatím není komentář pro téma Evropa zavádí cla na čínské elektromobily, Německu navzdory
Podobné články jako je tento:

(Aktualizace: 23.05.2024) SPAC akcie se staly populárním tématem v investičním světě a přitahují poz...

(Aktualizace: 23.08.2024) Tento týden se trhy zaměří na slova Jerome Powella, předsedy FEDu, a na vý...

(Aktualizace: 17.03.2025) Společnost Cloudflare oznámila v pondělí rozšíření svých cloudových bezpeč...

(Aktualizace: 10.01.2024) Akcie společnosti Apple (AAPL) v pondělí (8.1.2023) uzavřely s nárůstem o ...

(Aktualizace: 15.02.2024) Warren Buffett respektive jeho Berkshire Hathaway (BRK) snížila své akciov...

(Aktualizace: 12.07.2024) Akcie společnosti Reddit zaznamenaly výrazný růst od svého vstupu na burzu...

(Aktualizace: 17.03.2025) Podnikatelská půjčka může být skvělým nástrojem k rozvoji firmy, financová...

(Aktualizace: 14.05.2024) Americký prezident Joe Biden se chystá výrazně zvýšit cla na dovoz čínskýc...

(Aktualizace: 24.02.2024) Poptávka po elektromobilech stoupá pomaleji, než se předpokládalo, což pos...

(Aktualizace: 21.08.2024) Zakladatel a jediný majitel Seznam.cz, Ivo Lukačovič, přemýšlí o tom, že b...

(Aktualizace: 03.12.2024) Intel, kdysi symbol technologické dominance v oblasti polovodičů, dnes čel...

(Aktualizace: 09.01.2024) Angola oznámila, že po 16 letech členství se rozhodla opustit Organizaci z...

akcie,etf,cfd s 0% poplatky
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 69 % účtů retailových investorů peníze.
Hodnota vašich investic může stoupat nebo klesat. Váš kapitál může být ohrožen.

automatizované investice

bezplatná registrace